Nenavrací se totiž umělec vypadající jako Goofy (protože ten divákovu, potažmo fanouškovu představu o „značce Tim Buton“ přinášející různě variované tytéž motivy a stylizaci vycházející ze sci-fi 50. a 60. let, klasických universaláckých a hammerovských horrorů a stop-motion filmů Raye Harryhausena okázale boří), ale jeho typicky výstřední hrdina. Přestože ti sloužili svému okolí, byli vždy vyhnáni, protože to si na ně nedokázalo zvyknout: Střihoruký Edward i přes své kadeřnické a zahradnické schopnosti spočinul v zámku za městem, Batman se ukrývá ve své jeskyni, dokud neuvidí znamení, a Ichabod Crane je vyhnán pro své odlišné vyšetřovací metody do vesnice, v níž nezabírá racionalita a aplikace přísně vědeckých metod, jako v každém Burtonově filmu; MARS ÚTOČÍ! či PLANETU OPIC nevyjímaje.
Nebývá zvykem, že nacházíme důvod a je nám rozkrýváno pozadí i motivace či psychologické pohnutky toho, proč postavy jednají tak, jak jednají – přestože se vzpouzí a nejsou schopni se vyrovnat s vlastními kořeny (jako manželský pár v BEETLEJUICEOVI, Will svému otci ve VELKÉ RYBĚ či Sally vynálezci v NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS). Ve SWEENEYM je nám důvod ozřejmen hned zpočátku, kdy se dozvídáme, že bývalý holič se vrací mstít za nepravost, která na něm byla spáchána a on, lstivým a slizkým soudcem odklizený do vězení, chce zpátky svou ženu a dceru.
SWEENEY TODD je především příběhem nenaplněné lásky, kterou nepředstavuje jenom Sweeney se svou touhou znovu se setkat a být se svou ženou a dcerou, ale i snaha soudce Turpina o to, aby byl milován Sweeneyho manželkou anebo alespoň jeho dcerou; ani mladá, a proto naivní a čistě úniková láska nemá své místo, protože se ocitáme ve světě beze snů, zato plném nočních můr. V tom se „hrdina“, stylizovaný jako monstrum, jemuž jsou lidské emoce už z principu odepřeny, podobá Batmanovi, jenž nemohl být se Selinou Kyleovou, přestože si byli tak podobní, či Leo Davidsonovi, jenž s Ari nemohl být kvůli odlišnému původu (on člověk, ona opice… to by neklapalo).
Umělec, jehož mluvčí se jmenuje Bumble (!), sice stojí za muzikálovým NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS a i za MRTVOU NEVĚSTOU či KARLÍKEM A TOVÁRNOU NA ČOKOLÁDU, což jsou všechno filmy obsahující klasicky koncipované muzikálové scény, ale jeho poslední dílo není klasicky koncipovaným muzikálem. Má postavy, jež téměř nevypozorovatelně přechází z mluvené řeči do zpěvu a neroztančí a nerozpívají se všichni přihlížející, naopak každý si jde bez ohledu na ostatní za svým; muzikálový žánr je zde tak hodnocen jako jen další forma úniku a naivity, která do dospělého světa hříchu, z kterého je ale vytěsněn jakýkoliv sex, nepatří.
SWEENEY TODD rozhodně neodpovídá tomu, co si představíme pod spojením „nový film Tima Burtona“ a ani pod žánrovým zařazením mezi „muzikál“; nejedná se ani o dospělé dílo tvůrce s ambicemi, ale dospělou optikou nahlížený film, který dokazuje, že Burton je především výborným vypravěčem, který vše zužitkuje a nic nemá ve filmu navíc. Nenasloucháme ale již pohádkám, které zvlášť v poslední době (VELKÁ RYBA, KARLÍK…, MRTVÁ NEVĚSTA) dávaly přednost skutečnému světu před tím fantaskním a konejšily než znepokojovaly, ale depresivním mýtům, v nichž se účtuje se svou předchozí tvorbou. Bravo!
Žádné komentáře:
Okomentovat