„Shyamalan Hitchcocka ve VESNICI následuje i v tomto, napíná svůj film do extrému dvěma jakoby protikladnými směry, aniž by jej ovšem modernisticky „roztrhl“: naprostý důraz na formu zde zůstává podřízen příběhu, tomu, aby formální stránka produkovala bezustání emoce ve vztahu k postavám a zobrazovanému světu,“ píše v „cinepurovské“ kritice VESNICE Helenba Bendová.
To „něco“ tentokráte není agitkou o vztahu člověka k přírodě, kdy se matička začíná mstít za příkoří (méně sofistikovanějším způsobem než globálním oteplováním), ale dalším shyamalanovským vyprávěním o důležitosti rodiny, síle emocí a hlavně té nejčistší z nich: lásce. „Spielbergovské“ hodnoty ale z vyprávění trčí a nefungují.
Výchozí filmové vzory jsou stejné jako u ZNAMENÍ, nelze si totiž nevzpomenout na PTÁKY (nevysvětlitelná a nevysvětlená hrozba přírody), původní INVAZI LUPIČŮ TĚL (všeobklopující paranoia a změna chování jedinců) a NOC OŽIVLÝCH MRTVOL (finále v domě spolu se šílenou starou paní).
Nepohybujeme se zde ale na poli sci-fi či horrorů, ale v žánrovém hájemství katastrofických filmů, jejichž schémata (nejdřív to postihne Spojené státy, poté celý svět; hrozící smrt napraví a utuží problematické rodinné vztahy…) jsou zde ozvláštněna osobitým přístupem tvůrce, který thrillerové napětí dovede vytáhnout i z vlající trávy a foukajícího větru a který nepotřebuje ničit pamětihodnosti, přestože si vypomáhá s rozdistribuováním informací skrze média.
Upoutávky, které u Shyamalanových filmů bývají výrazně zavádějící a film prezentují v jiném žánru než ve skutečnosti jsou, tentokrát dávaly najevo, že STALO SE je film, který nebude a ani nechce stát samostatně. Celá propagace byla postavená na „film od tvůrce ŠESTÉHO SMYSLU a ZNAMENÍ“, na plakátech se skvěl Marky Mark a vše dávalo tušit, že půjde o veliký comeback tvůrce, jehož dva poslední filmy – VESNICE a ŽENA VE VODĚ – kritika zatratila a diváci na „značku“ Shyamalan („mistr napětí“) přestali do kina chodit.
STALO SE působí jako záměrná banalizace typických shyamalanovských motivů, kdy významotvorná (sou)hra barev byla nahrazena za prsten ukazující barvy podle nálady (tzv. „mood ring“), rodinné problémy se smrskly do dvou záměrně vtipných dialogů („Tys mi lhala?“ a „sirup proti kašli“) a humor i chování postav zdětinštělo.
Záběr na dvě postarší dámy pletoucí svetry a sedící v křesle s plynovými maskami a i video s napadením strážného šelmami v zoo lze brát jako snahu o připomenutí či překonání ZNAMENÍ, i jako humor, který byl obsažen ve všech Nightových filmech, „akorát“ tentokrát je natolik důmyslný a jemný, že ne všichni ho budou schopni přijmout.
Zatímco ve ZNAMENÍ byla linie mezi napětím a humorem velice tenká, VESNICE mohla svou čistotou emocí a naivností postav rozesmát a ŽENA VE VODĚ byla neoddiskutovatelně komedií, čemuž nasvědčovalo i defilé figurek a stylistická stránka filmu, STALO SE má několik zcela regulérních komediálních scén v čele s výbornou sekvencí v „modelovém domě“.
Jednání a chování hrdinů tentokrát nenasvědčuje tomu, že by měli být jakkoliv dospělí a dokonce učiteli na střední škole, protože jejich dětinskost je natolik systematická, že je nesmyslné to filmu vyčítat. Do jisté míry to ospravedlňuje i herecké výkony, protože vzhledem k věku postav až hloupost v jejich činech a nezodpovědnost slouží „agitce“.
Napojení se na postavy z výše uvedených důvodů nefunguje (pokud nejste malé dítě nebo naprosto hloupí), což neprospívá ani trojitému konci, kterému chybí jakákoliv katarze či údernost. Odvážné experimentování, v němž scény sebevražd v prvním Rkovém filmu tvůrce vypadávají z vyprávění, tak úplně nevyšlo a není tolik inspirativní.
Na rozdíl od zdánlivé příběhové jednoduchosti ŽENY VE VODĚ, která byla „vynahrazována“ promyšleným vyprávěcím systémem, a žánrově nezvládnuté přechody ve VESNICI, jež se vyjevily jako vychytralý koncept filmu, STALO SE nic takového nenabízí. Pokud pomineme zjištění, že nejenom postavy v nesoudržném filmovém fikčním světě, ale i diváci zapomněli na to, jakou barvu má láska (zelenou, milé děti).
Nestojí za to o něm tolik diskutovat jako o předchozích Manojových filmech a není ho potřeba vidět ani víckrát, až už z důvodu vychutnávání si promyšlenosti nebo objevování dalších věcí. Jako film selhává, protože z žánrového hlediska funguje jediná sekvence (na konci v domě se starou paní) a místo napětí či děsu vyvolává záměrný smích (skutečně nepovažuji za vážně pojatou scénu, v níž křičící hrdina zpomaleně běží ke kameře); jako experiment ale stojí za pozornost, přestože je vše podřízeno poselství zavánějící tezovitostí.
Žádné komentáře:
Okomentovat