úterý, ledna 02, 2007

NEWJERSEYSKÁ HEXALOGIE: EPIZODA II - MALLRATS



Mallrats měli být Smithovým Pulp Fiction, hlavně co do tržby, jeden z producentů filmu dokonce Smithovi řekl, že mohou úspěchem a kultovností překonat Pulp Fiction, když si tak dobře vedla první projekce filmu na Comic-Conu. Jenže marketing katastrofálně selhal, zatímco aby založili šéfové studií kampaň na Jay a Tichém Bobovi, kteří si u hlavní cilové skupiny vydobyli statut kultu, tak lákali diváky na Shannen Dohertyovou a Jasona Lee, jež měli dvě divácké základy – ta minimální je milovala, ta většinová nevěděla, o koho se kurva jedná. A tak to bylo celé natáčení, vlastně ještě předtím – přestože Smith s Mosierem producentům a studiu říkalo, že šest milionů na film o dvou chlápcích poflakujících se po obchoďáku moc, oni tvrdili, že za míň se natočit film nedá… a že Clerks ani filmem nejsou, ale spíš kamarádským pokusem o něj. I přes úspěch u diváků na různých festivalech se na návštěvnosti v kinech podepsala i drtivá kritika, jedna z nejdrtivějších od Kenny Turnerové z LA Times, která milovala Clerks, se nesla v duchu, že by Mallrats měli být na vrcholku žebříčku seznamu pokračování, které nikdy neměly vzniknout. Od té doby je Smith vůči kritikům dost nevraživý, nazývá se sice „press whore“ („novinářskou děvkou“, která by a publicitu udělala cokoliv), ale nedávná kauza Smith vs. Siegel (dostanu se k ní v případě Clerks II) se ukázalo, že Smith některé kritiky nepouští na předběžná promítání třeba jenom na základě neoslavné recenze Mallrats či Chasing Amy a vůbec nepomůže, že vynesl do nebes daný nebožák Clerks apod., dokonce stačí i zmínka o tom, že Smith je sice výborný scénárista, ale nikdy nebyl dobrý režisér!

Úspěšná formulka pro ať už přímá, či nepřímá pokračování „větší“ nefunguje holt vždycky, ale je zázrak, že se Smithovi povedlo natočit Mallrats tak, jak zprvu zamýšlel. Studiu se totiž nelíbil Jason Mewes, v případě Clerks jim připadal až tak moc výstřední, že ho na rozdíl od Tichého Boba nepovolili dát na plakát filmu, protože by spoustu potenciálních diváků odrazoval. A v případě Mallrats ho chtěli dokonce přeobsadit, na roli Jaye dělali zkoušky například Seth Green a Breckin Meyer, i když oba dva začínali svůj konkurz stejným dotazem: proč nahradit herce zrovna u postavy Jaye (oba byli totiž velcí fanoušci původních Clerks)? Studio jim nakonec dalo za pravdu, což ale znamenalo, že kdyby byl jakýkoliv problém s Mewesem během natáčení, mohou ho okamžitě vyměnit kýmkoliv budou chtít a první den natáčení se dva manažeři byli podívat, jak to už tak dost vynervovanému Mewesovi jde. Možná to je důvod, proč Mewes nedostal alespoň nominaci na Oskara za nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli. Rozhodně ale „výstředně“ (použito je slovo „odd“, tj. divně apod.) nepůsobil jenom na šéfy studií, ale i na Jasona Lee, který se na konkurzu Mewese držel dál, až se mu na natáčení svěřil s tím, že se ho bál – myslel si, že je to jeden z těch lidí, kteří jsou obsazováni do filmu, protože jsou i takoví ve skutečnosti a očekával, že kdyby se s ním dal do řeči, tak na něj začne pokřikovat

„Jdi do hajzlu, na co to kurva koukáš? Chci tě vykouřit a nakopat ti prdel.“


Smith nám zde představuje dva kamarády, T.S. a Brodieho, s kterými se právě rozešly jejich přítelkyně a oni se s tím hodlají vyrovnat tak, že jdou do obchoďáku, kde na ně znovu narazí, uvědomí si, že je milují a snaží se je získat - samozřejmě za přispění „dynamického dua“ Jaye a Tichého Boba – zpět. Mezitím dojde na dialog o Hvězdných válkách, sexu nezletilých, nebezpečnosti jezdících schodů v obchoďácích, zapamatováníhodná diskuze o tom, jestli Lois může mít Supermanovo dítě, znesvěcení velikonočního králíčka a objeví se na pár minut dokonce sám guru Stan Lee, který promluví jednomu z hlavních hrdinů do duše. Spousta lidí na Clerks přitahovala ona „counter-culture“, což je něco, co mainstreamově vypadající Mallrats jednoduše nemohli a ani nechtěli nabídnout. Producenti zamýšleli Mallrats jako „chytré Porky´s“, film plný koziček a nepřístojného humoru, který osloví mladé diváky – a v tomto případě překvapí, že přinutili Smithe jednu scénu vynechat a vůbec nenatočit. Scéna, která se později objevila v Něco na té Mary je a zajistila filmu dobrou pověst a i vysokou návštěvnost… ano, hádáte správně, jedná se o inkriminovanou scénu masturbace, při níž sperma skončí na vlasech Cameron Diazové a ty jí poté legračně stojí… Tohle měli mít na starost Jay a Tichý Bob a objektem jejich zájmu měl být kdo jiný než Shannen Dohertyová, která má v Mallrats takové štěstí v převlékacích kabinkách na Tichého Boba!

Mallrats navíc doslova přetéká nápady a spousta dialogů se stala kultovními, schválně kolikrát jste ve svém životě slyšeli „Ani peklo nezná tolik nenávisti jako žena opovrhující Segou“ či „Lois nemůže mít Supermanovo dítě, její vejcovody by neunesly jeho sperma!“ anebo „Miluju vůni komerce po ránu!“? Velice rozmanité a skutečně zajímavé postavy, dokonale načasované a vypointované vtipy a film, který bezpochyby předběhl svou dobu závěrečnou dekonstrukcí romantických pořadů ve stylu Rande, a závěrečná chůze Jaye a Tichého Boba s orangutanem vstříc západu slunce se může vyrovnat i Moderní době Charlieho Chaplina. Jednoznačně nejsevřenější Smithův kousek, který je tím nejideálnějším počinem, kterým začít, neznáte-li jeho tvorbu, po kterém si řeknete buď nadále „Smith ano“, nebo „Smith ne“.


Pokud by někomu chyběl nepostradatelné narážky na Spielbergovy Čelisti, které jsou ve Smithově universu téměř stejně probírány jako Hvězdné války, ten asi neví, že dva hlavní hrdinové filmu se jmenují dle „postav“ ze Spielbergova hitu: T.S. Quint a Brodie Bruce – Quint je jedna z postav Čelistí a „Bruce“ se říkalo mechanickému žralokovi při natáčení. Podstatnější je ale zjištění ohledně příbuznosti dvou postav z Clerks a Mallrats. Úvodní titulky Mallrats jsou odmalovány voice-overem Jasona Lee, který vypráví o sexuálně náruživém bratranci Waltrovi, jenž si strkal kočky do svého zadku, v Clerks Randal (Jeff Anderson) vyprávěl o bratranci Walterovi, který si zlomil vaz, když si ho snažil sám vykouřit. To znamená, že možná Randal a Brodie jsou bratranci. A malou, ale podstatnou roli si v Mallrats zahrál Smithův jiný kamarád Ben Affleck, kterému se tak líbil v Linklaterově Slackerovi (191), který měl dostat u Smithe roli hlavní hned v dalším počinu – Chasing Amy, odpovědi kritikům Mallrats na četné výtky, že se málo zabývá skutečnými dospěláckými vztahy…

Žádné komentáře: