pondělí, prosince 18, 2006

Recenze: MISSION: IMPOSSIBLE: III – dvoudisková edice

Jeden z nejprogresivnějších filmů letošního roku se k nám konečně dostává v nadupané dvoudiskové edici na DVD a je opravdu o co stát, spolu s prvotřídním zvukem a lokalizovanou bonusovou výbavou je M:I:III jedním z nejlepších letošních DVD disků.

FILM: Po vynikající, i když trochu zmatené špionážní jedničce a rozporuplně přijímané dvojce, která dojela hlavně na necharismatického záporáka (přestože se jedná o zajímavý průnik asijského stylu do amerického), přichází nejlepší díl série, ve kterém se setkává seriálový způsob narace s tím filmovým. Převážně televizní režisér J.J. Abrams, který stojí za projekty jako Felicity, špionážním dramatem Alias či velice populárním Ztraceni, z agenta Ethana Hunta dělá zranitelného a chybujícího hrdinu už od úvodního flashforwardu a důmyslným způsobem vyprávění poutá divákovu pozornost „seriálovými triky“. Film je strukturován do několika epizod, které povětšinou končí úspěšným zakončením mise s dominujícím Schifrinovým motivem, nebo naopak cliffhangerem, po kterém následuje zvolnění a vysvětlení toho, co se předtím stalo a jaké to bude mít dopady. To ale není jediný přínos M:I:III a hlavně Abramse současným akčním filmům…

Tím dalším je povýšení čistě žánrové hry na vyšší úroveň, což se týká hlavně práce s MacGuffinem – věcí, která je pro diváka filmu naprosto nepodstatná, ale je určující pro postavy filmu a popohání je kupředu. Díky tomu je třetí M:I značně žánrově sebeuvědomělým filmem, který si i důmyslně pohrává s úlohou MacGuffinu pro diváka až do poslední scény, v níž zazní výtečné: „Pokud se vrátíš, řeknu ti to.“ Dominanci chytrého letního blockbusteru ale M:I:III získává díky kinetickému oku režiséra, u kterého je přímo slast sledovat zachycené věci v pohybu, a také perfektní práce s mizanscénou a postavami, zvlášť v akčních scénách.

Ty zde rozhodně nemají funkci tradičního opájení se svou velkolepostí a naznačování divákovi, že tohle stálo moc peněz a dalo to moc práce zrealizovat, ale akční scény v M:I:III jsou určující v rámci vývinu děje a vždy se při nich dozvíme nějakou informaci anebo jsme nasměrování někam dál. Přestože je při nich užita převážně těkavá kamera a vždy se odehrává na více místech, jsou přehledné a divák má skvělou orientaci v prostoru – a díky tomu si může třeba vychutnat i ten fakt, že všechny kaskadérské kousky dělal sám Tom Cruise. Filmu taky hodně napomáhá, že na rozdíl od předešlých dílů se již nejede sólo a třetí M:I se tak víc než kdy jindy blíží své seriálové podobě prací v týmu.

I když jsou ve filmu celkem tři větší akční scény (úvodní s vrtulníky, na mostě a trademark-kový seskok z budovy na budovu), Mission: Impossible: III působí jako jedna nepřetržitá akce, která nedá divákovi skoro vůbec vydechnout – a pokud ano, tak to vydechnutí zahrnuje ironický výsměch všem klišé melodramatickým snímkům. Samotný nápad „musíš mě zabít, abych žil“ je už sám o sobě dostatečně originální, ale až jeho spojení s osobou režiséra a jeho seriálem Ztraceni a celkovou přehnaností scény tvoří jízlivý komentář všem podobným klišé (scéně v závěru pomáhá i to, že je snímána jako soulož). Abrams má navíc očividně rád různé filmy z dávné a i poslední doby, ale jejich citacemi nijak neškodí vyprávění a zasazuje tak hrdinu do nového kontextu – přijíždějící Tom Cruise na letiště upomínající na Top Gun, scéna resuscitace nemající daleko k Pulp Fiction či závěrečné pobíhání jako vystřižené z Matrixu či spíše romantické komedie. Zatím nejlepším Mission: Impossible…

DVD: Opět platí to, že do půjčoven se dostává jednodisková verze s minimem bonusů a do prodeje našlapaná dvoudisková, která se navíc může pyšnit tím, že všechny dokumenty a vystřižené scény jsou česky otitulkovány, pro střihové bonusy, upoutávky a komentář to bohužel neplatí (k tomu je alespoň možné navolit si titulky anglické).


Obraz a zvuk je takový, jak se na letní velkorozpočtový akční trhák sluší a patří, téměř bez chybičky. Obraz je 2.35:1 a vzhledem ke kinetičnosti celého filmu mile potěší, že je ostrý, reprodukce barev je na vysoké úrovni a tmavé pasáže se opravdu vyvedly, akorát menší zrno ve scéně ve Vatikánu zamrzí. Zvuk je pouze 5.1, jak originál, tak i český a maďarský dabing – o nic jsme ale nebyli ochuzeni, ani v zahraničí nevychází třetí M:I s DTS stopou. Dolby Digital 5.1 má skvěle rozložené zvukové efekty do všech kanálů a i hudba je náramně výrazná, i v tichých scénách jsou bassy dostatečně patrné: jednoduše není co kritizovat. To by tu ale nesměl být český dabing, který opět trpí naprosto tristní volbou při obsazování hl. role.

I když se poslední dobou stalo zvykem, že na prvním disku dvoudiskových edic nejsou vůbec žádné bonusy (jako tomu tak bylo jak u Superman se vrací, tak u Poseidonu), M:I:III tento zvyk docela mile narušuje. První v řadě je komentář režiséra J.J. Abramse a hlavní hvězdy a producenta Toma Cruise, který se nese v kamarádském duchu a dozvíte se z něj pramálo informací, pokud vás tedy nezajímají suchá fakta o tom, kde se co natáčelo a technické připomínky. Další je skoro půlhodinový film o filmu s názvem The Making of Mission, jenž má daleko k propagačním filmům o filmu plným poplácávání se po zádech a vzájemnému pochlebování, naopak se zde soustředíme na samotné natáčení od začátku až do konce se zaměřením na akční scény. Následuje 5 vystřižených scén, které dohromady nemají přes pět minut a většinou se jedná o tu přidanou akci postavě, tu jeden přílišně návodnou část divákovi. Bohužel chybí k vystřiženým scénám komentář režiséra či střihačky, ale u většiny scén se dá docela jednoduše domyslet, proč se nakonec ve výsledném filmu neobjevily. Bonusy prvního disku zakončuje střihový (v edici rozhodně ne poslední!) pořad Generation: Cruise, který byl k vidění při předávání MTV Movie Awards 2005 za celoživotní přínos.

První filmový disk otvírala otitulkovaná upoutávka na World Trade Center a na kolekci Toma Cruise (ten chlap je narcis), druhý neotvírá vůbec nic. Druhý disk se sestává převážně z dokumentárních pořadů, ale nesmí nechybět i upoutávky a televizní spoty či povinná fotogalerie a střihový pořad. Inside the IMF je dvacetiminutovka o postavách a hercích, kteří je ztvárňují – jeden z těch dokumentů, který je možná zajímavý předtím, než film zhlédnete, ale poté ztrácí jakoukoliv hodnotu, naštěstí na natáčení byla tak dobrá nálada a herci se o to s vámi tak rádi podělí, že to není tak špatné, jak by mohlo být. To následující dokument o délce 24 minut Mission Action: Inside the Action je detailní pohled na akční scény ve filmu, které by si rozhodně zasloužily více prostoru (jenom scéna na mostě či úvodní akce ve vrtulnících by mohla mít vlastní aspoň čtvrthodinový samostatný dokument). Sice se Mission Action ve spoustě věcí překrývá s The Making of Mission na disku prvním, ale pořád má co nabídnout. Visualizing the Mission je 10 minutový dokument o previzualizaci akčních scén, který toho sice nemá moc co říct, na druhou stranu je zde velké množství obrázkových scénářů a předběžných animací srovnaných se scénami. Mission: Metamorphosis je osmiminutový dokument o jednom z trademarků celé série seriálu a i filmu M:I: - maskách, jejich začlenění do děje, o přístroji na jejich výrobu, který uvidíme v M:I:III a o jeho výrobě, natáčení scény i dopomáhání si triky od mágů z ILM. Rozhodně jeden z těch zajímavějších dokumentů na disku, jenom škoda krátkého času.

Druhé ze tří menu na bonusovém disku otevírá kratičká pětiminutovka Scoring the Mission, ve které o úloze hudby ve filmu překvapivě promluví Tom Cruise, jehož můžeme vidět i dirigovat orchestr. O hudbu k filmu se postaral Michael Giacchino, který s Abramsem spolupracoval už na jeho seriálových projektech Alias a Ztraceni. Nejhorším bonusem na disku je jednoznačně Moviefone Unscripted: Tom Cruise/J.J. Abrams, celkem osmiminutový záznam rozhovoru ze stránek moviefone.com, v němž Tom Cruise a J.J. Abrams zodpovídají divácké dotazy – a vzájemně se chválí, až je to k nesnesení. Launching the Mission je patnáctiminutovka z premiér po celém světě, kterou je možné si buď přehrát zvlášť, anebo v celku. Jedná se o záznamy z premiér v New Yorku, Paříži, Londýna a Japonska, přičemž je nejzajímavější hned ta první, kde měl být Tom v rámci několika hodin na 4 různých místech… a přepravoval se jak autem či letounem, tak i metrem. Bonusovou nabídku druhého menu zakončuje série upoutávek, opět možných přehrát buď zvlášť, anebo najednou. Máme zde jednu krátkou upoutávku (teaser), japonskou upoutávku a dvě regulérní kinoupoutávky.

Zbytek bonusů, umístěných na třetí stránce bonusového disku, tvoří 6 televizních upoutávek (opět lze přehrát najednou), fotogalerie s celkem 98 fotkami jak z filmu, tak i z natáčení a střihový pořad Excellence in Film o celkové délce 9 minut, tentokrát při příležitosti udělování cen Britské televizní a filmové akademie při příležitosti udělení ceny „Stanley Kubrick Britannia Award for Excellence in Film“. M:I:III je dobře vybaveno i co do skrytých bonusů, kterých jsem napočítal celkem 6 – první čtyři jsou k nalezení v prvních dvou menu navrchu při označení „imf“ či dole při označení dlouhého obdelníku, zbylé dva jsou vpravo nahoře v menu upoutávek a tv spotů. Jedná se o krátké momentky z natáčení, většinou nemající ani minutu, ale potěší.


Závěr: Jednoduché rozhodování, třetí Mission: Impossible je nejen jeden z nejlepších akčních filmů tohoto roku, ale i jedním z nejlepších filmů tohoto roku vůbec. Je potěšitelné, že se k nám dostala dvoudisková verze se spoustou povedených bonusů, kterým by se dalo sice vytknout to, že se až moc podobají propagačním EPK dokumentům, na druhou stranu utečou rychle a hlavně jsou česky otitulkovány. Jenom zamrzí, že se neprodává nějaké společné balení všech tří dílů, které by sběratele skutečně potěšilo.

FILM: 10/10
DVD: 10/10

Žádné komentáře: